Diskuse na Facebooku. Co si o nich, jejich účastnících a o jednotlivých médiích myslíte?

Titulek tohoto blogu by mohl znít "Jazykovědec-analytik se ptá uživatelů Facebooku: Jaké zpravodajství na Facebooku sledujete, proč ho sledujete a zajímají vás diskuse u článků s ním spojené?" I to by však nebylo dostatečné.

Blogy, chaty a internetovými diskusemi se teoreticky a zároveň analyticky zabývám od roku 2010. Momentálně jsou v popředí mého zájmu sociální sítě v čele s Facebookem a v rámci Facebooku pak obsah diskusí pod zpravodajskými články, které se věnují těm nejožehavějším tématům současnosti - uprchlíkům, našemu prezidentovi, našim bývalým prezidentům, USA a Rusku (takže je vám jasné, že mám neustále napilno).

Proč mě tohle zajímá? Zaprvé mě celkově fascinuje "život" na Facebooku a jeho fungování ve srovnání s jinými sociálními sítěmi či klasickými mediálními webovými stránkami a zbytkem internetu - zadruhé pak způsob vytváření vztahů mezi lidmi a jejich vzájemné interakce a rovněž interakce mezi lidmi a firmami, společnostmi či především zpravodajskými servery.

V rámci toho mne pak přirozeně zajímají diskuse pod články zpravodajských serverů, kde je onen střet komunikujících subjektů nejspecifičtější, a to zejména pod články věnovanými nejdiskutovanějším tématům, protože takové diskuse jsou bohaté, živé a v mnoha ohledech ještě zvláštnější než jakékoli jiné. A to i z hlediska užívaného jazyka.

Ne, nejsem politolog ani sociolog. Zajímám se o jazyk - můj obor je čeština, lingvistika. Dlouhodobě však nedokážu svůj zájem odtrhnout od lidí, což by nešlo příliš dohromady se stylistikou, o kterou se zajímám primárně, a momentálně by mi velmi pomohlo získat obecný přehled o tom, jakým způsobem je uživateli Facebooku vnímána kvalita zpravodajství jednotlivých zpravodajských serverů. 

K tomu jsem vytvořil kraťoučký anonymní dotazník na webu Anketovnik.cz, který najdete ZDE a jehož vyplnění nezabere více než 5 minut. O jeho vyplnění chci všechny čtenáře moc poprosit! Výsledky mi budou užitečné v teoretické části mé disertace.

V té pro mne budou stěžejní otázky jako: 1) Co vše dnes ovlivňuje člověka při moderních typech komunikace jak na straně autora, tak čtenáře? 2) Jaké procesy, o kterých obecně nevíme, během komunikace probíhají, a to především na internetu a sociálních sítích? 3) Co musíme hledat, když chceme hovořit o stylu v rámci diskuse na internetu? 4) Jakými jazykovými prostředky a s jakým cílem se vyjadřují určité skupiny lidí v internetových diskusích? 5) Co vše umožňuje jejich typologii? A další...

Momentálně se s vámi nemohu konkrétněji podělit o své hypotézy apod., ale ještě jednou všechny čtenáře prosím o vyplnění či sdílení anonymního dotazníku (odkaz výše).

Děkuji a zdravím! Moc mi to pomůže!

Jarmil Vepřek
Ústav českého jazyka
FF MU Brno

Autor: Jarmil Vepřek | čtvrtek 27.10.2016 20:29 | karma článku: 10,40 | přečteno: 527x