Diskuse

Vývoj vs. omezování jazyka aneb čeština a fotbal (pochopíte uvnitř)

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

A proč, jako člověk snažící se o ochranmu a snad i rozvoj bohatství jazyka českého, píšete "Poslední dobou zejména o jazykové kultuře; jednak upadá, jednak je to můj obor.", když by bylo možné použít krásné české "druhak"?:-)

0 0
možnosti
Foto

Protože jsem to okoukal ve stylu paní profesorky Krčmové, jedné z největších odbornic na stylistiku u nás, a od té doby tak píšu. :)

0 0
možnosti
Foto

Ne, obávám se, že ani přes opakované čtení jsem nepochopil Váš text č. 2. Jediné co jsem jako popis důvodu Vaší kritiky našel v uvedeném textu je věta "a doufám, že chápete, co mě na tom jako bohemistu tak strašně mrzí". Zatímco první část uvedeného článku popisovala problematiku významu konkrétního spojení ("o ničem"), ta druhá již popisuje nešvar - jak se mi alespoň pocitově zdá - stylistický. Bohužel, ani v kombinaci s vysvětlením v tomto článku tomu nejsem s to najít ani hlavu ani patu. Co přesně je na tom (např. "ráno o rozhovorech") špatně? Rozumím tomu "o tréninku" - tam došlo k ochuzení o celou škálu informací a k zjednodušení natolik agresivnímu, že to vypadá, jako by výkon o ničem jiném ani nebyl (tedy pro Vás asi lépe korektněji: jako by na výkon nemělo nic jiného vliv). Ale co je v nepořádku na tom, že dnešní pořad bude "o informacích"? On o tom opravdu bude - stejně jako může být "o zahrádkaření", "o ochraně přírody" nebo "se ponese ve znamení našeho vítězství". Že došlo k přenesení z použití "o" pro konkrétní předmět na použití "o" na nějakou vyšší (abstraktnější) logickou množinu, zahrnující vše, co bude předmětem toho pořadu? To mi nepřijde nijak nepřijatelné.

0 0
možnosti
Foto

Tak mě napadá, že mi ujela drobná logická chybka v poslední větě: "To mi nijak nepřijde nepřijatelné." by to mělo být správně.

0 0
možnosti

Puristo, děkuji! 😊

1 0
možnosti