O slovech a lidech: Pavlova Petra, Petra Pavla, nebo Pavla Petra?

Další text na téma jazyková kultura psaný s přesvědčením, že jazykové změny v češtině omezující smysl našich výpovědí nejsou nic, z čeho bychom se měli radovat. No a než začneme, zopakujme si zásadní pomůcku – vývoj češtiny (kterým se neustále někdo ohání) je nutno dělit na jeho obohacování na straně jedné a jeho degradaci na pólu opačném.

-----------------

Ústup přivlastňovacích adjektiv aneb Pavlova Petra, Petra Pavla, nebo Pavla Petra? (text č. 6)

-----------------

Tři oříšky (impulsy), jež mne cvrnkly do nosu, než jsem tento blog konečně napsal:

1. Článek napsaný po úmrtí jednoho génia, mistra Smoljaka (odkaz ZDE). Stěžejní je 5. odstavec od konce. Smoljakovi vadilo, že Místo Havlova projevu se mluví o projevu Havla“, a bál se, že zanedlouho možná budeme chodit přes „most Karla“. Fakt, že se užívání přivlastňovacího druhého pádu na sekundární pozici (pes Tomáše) u vlastních jmen stále častěji používá místo tvaru přivlastňovacího adjektiva na pozici primární (Tomášův pes), jsme asi všichni postřehli; nebo alespoň to, že se zkrátka používají obě varianty. To ještě není žádná novinka…

2. Ovšem v televizi – tj. v Praze, v jádru vývoje češtiny, kde to vždycky začíná a začínalo – se v poslední době poměrně často objevují vyjádření jako Tomáše pes, čili tvar 2. pádu na primární pozici; a to už je na mě, přiznávám, trošku moc. Zejména v pořadu Prostřeno (který jsem, přiznávám, určitou dobu jaksi musel sledovat) se stále opakovalo Jitky bydlení se mi líbí; Aleše bydlení se mi nelíbí; Naděždy bydlení se mi líbí. Říkal jsem si, že za to může „režisér“ pořadu, který ty lidi prostě nutí tohle vyslovit, ale…  

3. Nakonec jsem někdy z jara kráčel po ulici v Brně a otec dítěte volal na manželku: Miláčku, zapomněla jsi Petry bundu v autě. A to jsem v první moment nevěděl, zda tam dotyčná zapomněla cigarety a bundu, dvě dcery jménem Petra a bundu, nebo skutečně Petřinu bundu! Asi radši neposlouchat cizí rozhovory, jasně, ale jak se bránit, když mě něco praští do ucha jako Thorovo kladivo (pozn.: případně Thora kladivo)?

Já vím, otcův a matčin (vzory deklinace posesívních adjektiv, všichni jsme se je učili), není to - věru! - jednoduché! Přesto, zůstaňme u toho, pokud to jde! Otázka, proč se obecně prosazuje genitiv (2. pád), nalézá vcelku snadno odpověď. Je jednodušší mít jeden tvar pro všechno:

1. pád          šaty Karolín-y              Karolín-iny šaty

2. pád          šatů Karolín-y              Karolín-iných šatů

3. pád          šatům Karolín-y           Karolín-iným šatům

7. pád          šaty Karolín-y              Karolín-inými šaty

Následně, pokud genitiv u mluvčích "vyhrává", se však cpe i na místa, kam nikdy nepatřil, tj. na syntaktickou pozici primární:

Karolín-y šaty, Karolín-y šatů, Karolín-y šatům...

A pak nevzniká jednoduchost, ale bordel, vážení a milí.

Vždyť posuďte sami následující potenciální komunikační situaci:

Tomášův kamarád Petr aktuálně chodí s jistou Pavlou a jeho další kamarád Pavel si zase našel slečnu jménem Petra. Tomáš s nimi měl včera původně jít do hospody, plus s kamarádkou Jitkou, ale nakonec nemohl přijít. Druhý den se tudíž ptá Jitky: „Tak co, přivedli si včera Petr a Pavel ty své nové objevy? A co na ně říkáš?“ Načež dostává odpověď:

„No, dorazila jen Petra Pavla, ale Pavla Petra bohužel skončila v práci až do noci.“

A následně si tuto situaci za pomoci dialogu analyzujme:

Dotaz č. 1:

Petra Pavla je tedy v této nově zmutované češtině Petrova Pavla, nebo Pavlova Petra?

Dotaz č. 2:

Pavla Petra je Pavlova Petra, či naopak Petrova Pavla?

Odpověď na dotazy č. 1-2:

Já nevím! V tom aby se prase vyznalo, proboha!

Samozřejmě, že tato modelová komunikační situace je značně vyhrocená, ale podle mě vcelku jasně vystihuje, že by nám měly zcela stačit obavy z mostu Karla a strach z Karla mostu bychom měli v zájmu srozumitelnosti odložit na jindy.

A já se zase loučím. Mějte se a mluvte a piště tak, aby vám rozuměli alespoň lidé.

S pozdravem

Váš jazykový prudič

-----------------

Předchozí texty seriálu O slovech a lidech:

1. Přítomnost

2. O-fráze

3. "Budeme se soustředit" a pohádka jako bonus

4. Televizní noviny a nutkání zvracet

5. "Vemte židli" a prohoďte ji oknem

Autor: Jarmil Vepřek | středa 9.10.2013 15:46 | karma článku: 23,80 | přečteno: 932x