ČSSD chce školu od devíti aneb České školství od desíti k pěti

Děti prý mají chodit do školy až od devíti, neboť psychologové svým zevrubným průzkumem prokázali, bráno jako argument, že soustředění dětí nabývá nejvyšší kvality mezi desátou a jedenáctou hodinou dopolední.

Jaroslav Foglar by se divil! Jeho knihy možná jednou budou řazeny do žánru sci-fi!

No to se na to podívejme, co ti naši politici „po vopici“ zase nevymysleli. Ale nejprve malá vzpomínka.

Ó, jak blažené byly doby mého dospívání, kdy jsem si o počítači mohl nechat jen zdát a namísto toho trávil každé odpoledne na fotbalovém hřišti, kde jsem s kamarády lítal po place za míčem vietnamské výroby až do večerních hodin; neboli, přesněji řečeno, dokud tu mičudu bylo vidět.

V zimě se pak stavěly hrady ze sněhu a v obdobích přechodných – tj. když hřiště bylo ještě nepouživatelné a na sníh se čekalo, nebo už byl ten tam – jsme pro změnu běhali po lesích a chodili na průzkumy.

Zní to jako z Foglara (vlastně i do toho skauta jsem nějaký čas chodil) a jedním z největších štěstí mého života je, že jsem se takových příběhů mohl sám účastnit. Úkoly jsem psal předtím, či potom, žádný problém. Podle náročnosti.

Ano, vstávání do školy před šestou hodinou ranní nebylo ideální a nepamatuji si na den, kdy by mě snad nějakým záhadným způsobem potěšilo. Nikdy jsem ale na základní škole v hodinách nespal!

Pokud tedy navrhovatelé této – jak jen to nazvat? – další reformy už tak dost "zmrveného" českého školství argumentují faktem, že děti ve škole usínají, tak to zřejmě bude spíše tím, že chodí spát o půlnoci, kdy se na pátou výzvu maminky konečně odlepí od monitoru svého počítače či odhlásí ze sociálních sítí.

Nikdo mi nenamluví, že dítě je ospalé kvůli rannímu vstávání. Tudíž, než někdo začne vytahovat psychologické výzkumy o soustředění, nejprve by si měl přečíst nějakou studii o důležitosti spánku a vlivu spánku na odpočinek organismu.

To by bylo k začátku (vstávání), ale dalším problémem, podle mě mnohem závažnějším, je konec (návrat dětí ze školy).

Opravdu je podle ČSSD, či kohokoli jiného, normální, aby malé dítě chodilo ze školy v pět hodin odpoledne? To jim chcete úplně zničit dětství?

Mám dva synovce a neteř, přičemž starší ze synovců bude teď nastupovat do školy. Tuto reakci píšu proto, že pokud by podobná reforma prošla, dětství mé milované soukromé školky by se…

… by se…

… no, vlastně by žádné nebylo.

Tedy pokud není plánováno už tak mizerná úroveň našeho školství na úrovni základní – kde žák může všechno, je polobohem a jeho rodič bohem a učitel naopak pouhou „mrzkou lůzou“ bez práv – ještě snížila tím, že se denně bude učit o dvě hodiny méně. Ale to už je jiný příběh, kterého se naštěstí prozatím žádný z politických scénáristů našich osudů nechopil.

Já však (1) „svým“ dětem, (2) svým budoucím dětem, (3) ani žádným jiným dětem nepřeji jednak život bez vzdělání, jednak život bez dětství. Ba co víc, nepřeji, já to takhle nechci (a snad nejsem sám)!

Poznámka pod čarou č. 1: 

Co se týče zrušení známkování např. v 1.-3. třídě, nebyl bych proti. To mi jako tak neskutečná hovadina nepřijde.

Poznámka pod čarou č. 2: 

Titulek článku - Škola až od devíti a na prvním stupni zcela bez známek, navrhuje ČSSD – je dvojznačný. Prosím iDnes o přidání slova „hodin“ či jinou formulaci, protože já jsem se na první pohled opravdu lekl, že děti mají začít chodit do školy až od devíti let! Já jsem mladý, ale znám starší moudré lidi, jejichž srdce by na tu větu mohlo pro jejich zdraví nebezpečným způsobem zareagovat. 

Poznámka pod čarou č. 3:

U svého minulého článku jsem zřejmě zapomněl čtenáře upozornit, že je třeba jej přečíst celý. (Usuzuji tak dle poznámek spolužaček.)

Autor: Jarmil Vepřek | úterý 26.2.2013 13:45 | karma článku: 43,38 | přečteno: 7999x
  • Další články autora

Jarmil Vepřek

Můj absolventský projev 2

19.11.2018 v 9:35 | Karma: 8,58

Jarmil Vepřek

Ticho revoluci nezpůsobí

16.4.2015 v 14:02 | Karma: 22,62

Jarmil Vepřek

O slovech a lidech: O-fráze

7.7.2013 v 13:31 | Karma: 22,32
  • Počet článků 41
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4321x
 

Absolvent bohemistiky na FF MU v Brně a v současnosti doktorand, učitel češtiny, korektor a běžec.

Záliby: sport (po všech směrech), lingvistika, literatura, filmy, seriály, hudba, dobré jídlo a pití a v první řadě trávení času s přítelkyní, přáteli a rodinou. 

Poslední přečtená kniha: Jak (ne)dělat vědu (P. Kondelík)

Knížka pojednávající vtipně a odborně zároveň o všech obecných zvláštnostech vědeckých pracovišť.

Poslední zhlédnutý film: Holky na tahu

Strašná blbost, ale v rámci kategorie "strašná blbost" to ušlo.

Okénko Homera Simpsona:

"Pivo – příčina a řešení všech životních problémů."